باشگاه کتابـدوستان : حال خوش خواندن

سلام خوش آمدید

امروز صبح که داشتم سایتهای مورد علاقه ام رو رصد می کردم ، یه اثر جدید دیدم که در حیطه ی علم اطلاعات یعنی رشته ی خودم هستش و می خوام معرفیش کنم.چاپ نخست  «دستنامه چگونگی تنظیم چکیده در نشریات ادواری» اثر دکتر شعله ارسطوپور از سوی انتشارات مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) منتشر شد.در این اثر به برخی مطالب کاربردی در زمینه چگونگی تنظیم چکیده به صورت کوتاه اشاره شده است. این کتاب با معرفی انواع مختلف چکیده ها، همچون چکیده های راهنما و چکیده های تمام نما و همچنین بیان تعاریف گوناگون از چکیده سعی دارد تا خواننده را با این مفاهیم آشنا سازد چرا که یک چکیده مناسب به خوانندگان در جهت دستیابی به ایده ای پایه از محتوای منبع اطلاعاتی کمک می کند.

در همین خصوص در بخشی از این دستنامه آمده است: با توجه به ساختار نشریات کشور و خصوصا نشریات رتبه دار در ایران و تعریف دو گروه متفاوت از نشریات علمی پژوهشی و علمی ترویجی، به نظر می رسد می توان برای استفاده از هر یک از این دو نوع چکیده نیز با توجه به نوع مقالات منتشره در نشریات سیاست گذاری نمود.

این بدان معناست که با توجه به ساختار و کارکرد، چکیده های تمام نما مناسب مقالات منتشره در نشریات علمی پژوهشی و چکیده های راهنما مناسب مقالات منتشر شده درنشریات علمی ترویجی است.

 بر اساس اعلام اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST)، «دستنامه چگونگی تنظیم چکیده در نشریات ادواری» در پنج بخش نوع شناسی چکیده ها، چکیده های ساختار یافته قالبی مناسب برای مقالات نشریات ادواری، نحوه تنظیم چکیده ، کلیدواژه های اختصاص یافته به مقالات و جمع بندی تدوین شده است.

در بخش نحوه تنظیم چکیده، مواردی همچون محل چکیده، طول چکیده، سبک نگارش و پدیدآور به عنوان چکیده نویس توضیح داده شده است.  

پیوست این دستنامه دربرگیرنده دستورالعمل  پیشنهادی تدوین چکیده ساختاریافته برای نشریات فارسی، استاندارد ISO ۲۱۴  در خصوص تدوین چکیده، استاندارد ISO ۵۱۲۲  در خصوص تدوین صفحه حاوی چکیده و استاندارد NISO Z۳۹۱۴  در خصوص تدوین چکیده است.

مطالعه این دستنامه برای محققان فعال در حوزه نگارش مقالات  و بصورت ویژه سردبیران و اعضای هیأت تحریریه نشریات راهگشا خواهد بود.

اگه تمایل داشتید ، می تونید کتاب رو از این آدرس مطالعه کنید.( کتاب یکی مونده به آخر لیست)من خودم رفتم و مطالعه ی مختصری کردم اما فایلشو گرفتم که سر فرصت بخونم.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی